28.3.12

kadang-kadang

post kadang-kadang ni dah jadi satu trend aku. kadang-kadang kalau aku rasa emosi
aku akan tulis dengan title kadang-kadang. kadang-kadang bila aku rasa nak luah idea
aku tulis dengan title kadang-kadang. kadang-kadang kalau aku nak tulis dengan bernas
aku akan guna jugak kadang-kadang. kadang-kadang macam ni la.

kali ni aku terfikir pasal apa yang lalu semalam. semalam selasa 27 mac 2012.
kalau korang baca benda ni hari sabtu maknanya bukan semalam la. korang dah besar.

aku nak cerita pasal anugerah. aku nak memahami kenapa perlu anugerah. apakah
semua perlu anugerah. tak kiralah anugerah macam mana pun tapi untuk apa anugerah itu
kepada penerima, pemberi dan orang yang tengok je.

anugerah diberi atas sebab pencapaian seseorang atau kumpulan apabila mencapai satu tahap
yang boleh dipanggil 'expert' atau kemahiran yang sangat sangat sangat bagus. tiga kali sangat tu
maknanya bagus sangat la.

tak kira la anugerah yang korang tengok dekat tv tu ke, aim ke abph ke ajl ke entah apa-apa
anugerah lain lagi. semuanya sama. pasal anugerah-anugerah artis ni malas la aku nak komen.
main bola kawin dengan artis. bola entah kemana famili pun..hmmm...aku dah ke laut ni.

tapi apa manfaatnya anugerah itu kepada si penerima? pendapat aku, kalau aku terima anugerah aku
cuma nak 'benefit' dia saja. maksud aku kalau anugerah itu diserta dengan wang tunai 10k. aku nak
10k tu saja. sijil pun dah cukup untuk pengiktirafan. tak perlu grand stand serta gambar-gambar.
sebenarnya anugerah ni satu beban pada pandangan aku. kita tak buat apa-apa yang extra-ordinary
tapi kita maintain diri kita dan tak melakukan kesalahan-kesalahan besar. kita diberi anugerah dan
diraikan bagai. esok keluar berita cerita buruk pasal kita yang taklah buruk sangat tapi diburuk-burukkan.
apa anugerah yang kita dapat tu boleh buat 'cover'? haram mulut orang mana boleh control.
mind set dan menteliti masyarakat yang 'average' mesti korang fahamkan.

so, kalau dah dapat anugerah tu kena la pula tahan lubang telinga kita ni. apa yang orang expect semua
yang molek dari kita. aku rasa nak baling je batu kat orang macam tu. don't expect goodness from others
if you yourself did not make good thing to others.

3 comments:

  1. nanti ko kena jaga imej ko kan? nanti orang akan cakap, penerima anugerah macam ni ke buat kerja? keh keh keh. ko kena terima, get used and face it. manusia jeles memang perangai macam tuh

    ReplyDelete
  2. haha.. tau je ko.aku belum dapat anugerah tu pun orang dah cakap2

    ReplyDelete
    Replies
    1. mesti dorang cakap "ala tahun depan APC la tu" atau "nak APC kali kedua la tu" atau "kita tengok boleh tak hatrik". senyum kimbab sorang2 ko

      Delete